قالب وبلاگ

ای خدای بزرگ! آن قدربه ما عظمت روح و تقوا عطا کن که همه وجود خود را با عشق و رغبت قربانی حق کنیم.

خدایا! آن چنان تار و پود وجود ما را به عشق وجود خود عجین کن که در وجودت محو شویم.

خدایا! ما را از وجود گرداب خودخواهی و از گردباد هوی و هوس نجات ده و به ما قدرت ایثار عطا کن. 

خدایا! در این لحظات سخت امتحان نور ایمان را بر قلب ما بتابان وما را از لغزش نگاه دار.

خدایا! ما را قدرت ده که طاغوت خودپرستی را به زیر پا افکنیم وحق حقیقت را فدای منفعت های شخصی نکنیم.

[ ۳۱ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٥:۱٧ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

 در عبور از گذر لحظه ها، در تپش مدام زمین و نگاه زهرآلود زمان، دستهای ما تو را می طلبد یا مولا!

مهر در سراشیب جاده ی عمل، زیر چرخهای سنگین ستم، لِه می شود در نبودت!

تو ما را رها نخواهی کرد و ما هر روز و هر ساعت و حتی هر ثانیه در آرزوی زیارتِ رخ چون خورشیدت، دست بر آسمان داریم و در مَحمل نیاز، از پروردگار بلند مرتبه، ظهور پرشکوه تو را تمنّا می کنیم!

آقای ما!

بیا که احساس نیازمند توست!

پرنده ها در سلام صبحگاه خود تو را می خوانند و گلها به امیدِ نوازشت رخ می نمایانند!

بیا که دستهای ناتوان ما در آرزوی یاوری تو، شب و روز از گونه هایمان قطرات شبنم را بر می چیند و لطافت باران را به جاده های عشق می پاشد، بلکه گلستانی بسازد از گل های ناز و اطلسی که فرشِ راهت باشد و خاکِ قدمت!

بیا که زمین تشنه ی محبت و سلام توست و زمان در نقطه ی انتظار ایستاده است..........

[ ۳۱ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۱٢:۱٧ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]
خواهی که ببینی رخ پیغمبر را
بنگر رخ زیبای علی اکبر را
در منطق و خلق و خوی او می بینی
با دیده ی جان محمدی دیگر را
میلاد بهترین الگوی جوانان،جوانه ی خورشید کربلا، "حضرت علی اکبر(ع)" و روز جوان، مبارک.

[ ٢٩ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۸:۳۳ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

و بدان که بهشت را هشت در است:

و در این مقام، دری از بهشت برای تو بگشایند و آن در معرفت است؛

و درِ دوم درِ ذکر است و آن این است که بگویی بِسم اللّه الرّحمن الرّحیم؛

و در سوم در شکر است و آن این است که بگویی الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالَمین؛

... و در چهارم در رجاء است و آن این است که بگویی: الرَّحمن الرَّحیم؛

و در پنجم در خوف است و آن این است که بگویی: مالِکِ یَومِ الدّین؛

و در ششم در اخلاص است برآمده از شناخت عبودیت و شناخت ربوبیت است و آن این است که بگویی: ایّاکَ نَعبُدُ و ایّاکَ نَستعین؛

و در هفتم در دُعا و تضرّع است چنان که می گوید: اَمَّن یُجیبُ المُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ (نمل، 62) یعنی کیست آن کس که درمانده را [چون وی را بخواند] اجابت می کند. و می گوید: ادعونی اَستَجب لَکُم، [و پروردگارتان فرمود:] بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، و آن در این جا چنین است که بگویی: اِهدنا الصّراطَ المستقیم؛

و در هَشتم درِ اقتداء به ارواح طیّبه طاهره و اهتداء به انوار ایشان است و آن این است که بگویی: صِراطَ الّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهم، غَیرِ المَغضوبِ عَلَیهم و لا الضّالّین.

و بدین شیوه چون این سوره را خواندی و بر اسرار آن واقف گشتی، هشت در بهشت برای تو گشاده می گردد و همین مراد است از قوی خدایْ تعالی آنجا که می گوید: جنّاتِ عَدْنٍ مُفَتِّحَةً لَهُمُ الاَبوابُ (سوره ص، آیه 50) باغ های همیشگی در حالی که "درهای آنها" بر ایشان گشوده است.

پس درهای بهشت معارف به وسیله این کلیدها باز می شود و همینْ اشاره به آن چیزهایی است که در نماز از معراجِ روحانی حاصل می آید. 

عکس از: احسان موسوی

 

[ ٢٦ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٧:۳۸ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]
ترس دشمن از رنگها؛
روزی از سبز سپاه
روزی از خاکی بسیج
روزی از سرخی خون شهید
روزی از مشکی چادرها
روزی از کیک زرد هسته ای
و امروز از جوهر آبی انگشت ها!

پی نوشت:  رهبر معظم انقلاب فرمودند: اخیراً شنیدم که از شوراى امنیّت ملّى آمریکا کسى گفته که ما این انتخابات ایران را قبول نداریم. خب به درک که قبول ندارید! اگر قرار بود ملّت ایران منتظر بماند که شما چه چیزى را قبول دارید و چه چیزى را میل دارید، آن‌طور عمل بکند، که کلاهش پسِ معرکه بود. ملّت ایران نگاه میکند ببیند خودش چه چیزى را احتیاج دارد و مصلحت او در چیست، آن را دنبال خواهد کرد. ۱۳۹۲/۳/۲۴

[ ٢٤ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٧:٠٤ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

گویی نماز، دلتنگ عبادت اوست و خاک، دلواپسِ سجده‏هایش...
گویی دعا، منتظر ترنم اوست و صحیفه، در انتظار تبسم دست‏هایش...
گویی جهاد، آیینه ایمان اوست و واژه‏ها، در انتظار جلوه خطبه‏هایش...
گویی عاشورا، منتظر حضور اوست و کربلا منتظر ادامه نگاهش؛ نگاهی که نورانی دیدن و نورانی اندیشیدن را به نسل‏های خاموش بیاموزد...
امروز روز توست؛ روز نیایش مطلق در سکوت دقایق خفته تاریخ.
تمام کلمات، به دنیا می‏آیند تا بی‏بهانه بر لب‏های تو جاری شوند. حتی، این همه کلمه، در مقابل لب‏های همیشه ستایش‏گر تو، کم می‏آورند.
تو آمده‏ای تا امام ماندگارترین دعاهای جاودانگی باشی. آمده‏ای تا همیشه با دعاهای تو به خداوند نزدیک شویم...
انگار دعای همه پیامبران را از آدم تا خاتم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله، ذکر گفته‏ای و اشک ریخته‏ای؛ و امروز آمده‏ای تا راز شگفت کلمات را به کائنات بیاموزی.
آمده‏ای تا پیام‌رسان کلمات شگفتی باشی که همه؛ نشانه‏های خداوندند؛ کلماتی که واژه به واژه، بوی صبر و عشق و مهربانی می‏دهند، کلماتی از جنس مهربانی خداوند در اولین روزهای آغاز آفرینش، کلماتی از جنس رستگاری، کلماتی که بوی خالصانه تو را می‏دهند...
لب که می‏گشایی، کائنات، با تو به تسبیح می‏ایستند و کلمات، آغاز رسیدن می‏شوند. زیباترین راه رسیدن به خداوند را آموخته‏ای. تو آمده‏ای تا بوسه‏های ما، پیشانی گرامی تو را برای آرام گرفتن داشته باشد.

 امام سجاد (ع) فرموده‌اند:
در شگفتم از کسی که از غذا می‌پرهیزد تـا گـرفـتـار زیـان آن نشـود؛ ولی از گـناه پـرهـیز نمی‌کند تا گرفتار ننگ و عار آن نگردد.

کشف الغمه: ج 2، ص 107 

[ ٢۳ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٩:٢٢ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]
ای عاشقان ای عاشقان عالم سراپا ناز شد
سیمرغ قاف عشق را هنگامه پرواز شد
ز اسرار خلقت بهر ما افشا هزاران راز شد
کلک جهان آرای حق آماده اعجاز شد

میلاد حضرت اباالفضل(ع)، ماهتاب شب های غریبی حسین(ع) و اسوه باشکوه جانبازی مبارک باد . . .

[ ٢۳ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٩:۱٢ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

وقتی همهمه فرشتگان، سکوت هفت آسمان را به هم می‌ریزد؛ وقتی آن همه ستاره به میهمانی چشمان حبیب خدا رفته‌اند؛ وقتی ماه برای آمدنش این پا و آن پا می‌کند و خورشید، مبهوتِ هیبت ستاره‌ای در زمین می‌ماند؛

وقتی آیه تطهیر برای جاری شدن بی‌تابی می‌کند و عطر گل‌های تکبیر در هوا بیداد؛

یعنی که احسن الخالقین، تمام جلوه‌های آسمانی را در کالبد زمینی گنجانده است؛

یعنی که روحی بزرگ و آیه‌ای مقدس را در لفافی از جنس بشر پیچیده است.

او کیست جز حسین(ع)؛ ستاره‌ای که ردّ درخشان حضورش، دستان خالی زمین را به حضور نُه چراغ هدایت مزین می‌کند.

او کیست جز ابوالائمه که محفل آل‌کسا را با قدم‌های سرخش رونق می‌دهد؟ کیست جز خامس آل عبا، که فوجی از ملائک را به شوق سیاحتش از عرش به فرش می‌کشاند؟!

سرور جوانان بهشت آمده است... زمین حق دارد برای در آغوش گرفتن رکنی از بهشت، دستانش بلرزد و پاهایش سُست شود. چه کسی در بزرگی نسب به قدر و پایه حسین(ع) خواهد رسید؟! نسبش را باید در عطر جان‌فزای رسول الله بجویى! نسبش را باید در جنس لطیف یاس جست‌وجو کنى... نسب حسین به پایه‌های کعبه می‌رسد؛ به على!
رواست که تن‌پوشش، پرنیان پر جبرئیل باشد و کامش را از شیره جان رسول برگیرند. رواست که شفاعت قدومش، فرشته مطرود عرش، فطرس را، مقرب درگاه سازد تا از شوق این شرافت، بر جماعت فرشتگان فخر فروشد...

میلاد خط سرخ عشق، سومین پرچم دار قله امامت و دیانت، آقا اباعبدالله الحسین(ع) مبارک باد.

و گرامی باد روز پاسدار؛ روز آنان که با پروانه حضورشان به دور شمع وطن، غیرتی حسینی را از کربلا تا قلّه های دماوند به دوش می کشند...

[ ٢۱ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۱:۱٦ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

عمر بن شعیب از پدرش و او از جدش، از پیامبر اکرم - صلى الله علیه و آله و سلم - نقل مى کند که:
جبرئیل از آسمان بر آن حضرت نازل شد و در حالیکه مى خندید و بشارت مى داد، این دعا را آورد و عرضه داشت : السلام علیک اى محمد! حضرت پاسخ فرمود: و علیک السلام اى جبرئیل ! عرض کرد: خداى تعالى هدیه اى براى تو فرستاد، فرمود: اى جبرئیل آن هدیه چیست ؟ پاسخ داد: کلماتى از گنجهاى عرش ‍ که حق تعالى تو را به آن کرامت داد.

پرسید اى جبرئیل !آن کلمات کدامند؟ پاسخ داد: بگو:

یَا مَن اَظهَرَ الجَمِیلَ وَ سَتَرَ القَبیحَ یَا مَن لَم یُواخِذ بِالجَرِیرَةِ وَ لَم یَهتِکِ السِترَ یَا عَظِیم العَفوِ یا حَسَن التَجاوُز یا واسِعَ المَغفرة یا باسِط الیَدین بالرَّحمَة یا صاحِبَ کّل نَجوى ومُنتَهى کُلّ شَکوى یا کَریمَ الصَفح یا عَظیمَ المنّ یا مبتدئاً بالنِّعَم قبَل استِحقاقها یا رَبَنا یا سَیدنا و یا مَولانا و یا غایَة رَغبتِنا اسألکَ یا الله ان لا تُشوّهََ خلقى بالنّار

 اى کسى که زیبائى را آشکار و زشتى را مى پوشانى! اى کسى که گناهکار را (فورى) مواخذه نمى کنى و پرده را نمى درى! اى کسى که داراى عفو عظیمى! اى کسى که داراى گذشت نیکویى! اى کسى که آمرزشت وسیع است! اى کسى که دستهایت را براى رحمت گشوده اى! اى همراه هر نجوایى! اى کسى که هر شکایتى به تو منتهى مى شود! اى روى با کرامت! اى کسى که داراى منت عظیمى! اى کسى که قبل از استحقاق بندگان، نعمتت را آغاز کرده اى! اى آقاى ما! اى پروردگار ما! اى مولاى ما! و اى نهایت آرزوى ما! از تو مى خواهیم اى خدا! که خلقتم را با آتش، زشت نسازى.

اى محمد - صلى الله علیه و آله و سلم - این دعا را تنها به اهل تقوا بیاموز، مبادا آن را به منافقین یاد بدهى؛ چون دعایى است که اگر خداوند متعال بخواهد، براى گوینده، اجابت خواهد گردید، این همان دعاى اهل بیت معمور است، آنگاه که بر گرد آن طواف مى کنند.

جمال و السالکین شیخ احمد بن فهد حلى (قدس سره الشریف)
ترجمه: حسین غفارى ساروى

 

[ ٢۱ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٢:۳۸ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

کتاب" خاکهای نرم کوشک"  کتابی است در حوزهٔ ادبیات دفاع مقدس که زندگی‌نامه و خاطرات سردار شهید عبدالحسین برونسی، فرمانده تیپ ۱۸ جواد الائمه(ع) را روایت می‌کند. در این کتاب نویسنده از طریق مصاحبه با اطرافیان آن شهید و تحقیقات بسیار درباره وی، زندگی او را در قالب خاطره نویسی و به زبانی ساده و گیرا بیان کرده است.

کتاب" خاکهای نرم کوشک" با داشتن 70 خاطره از آن شهید و به تصویر کشیدن زندگی پر رمز و راز  یک سردار دفاع مقدّس توانسته مطالب خود را بسیار خواندنی و جذاب جلوه دهد و تا کنون بسیاری از کسانی که آنرا مطالعه کرده اند تحولی شگرف در زندگی خود احساس نموده و راه های جدیدی را پیش روی خود باز دیده اند و زندگی بهبود یافته خود را از برکت این کتاب  و مدیون شهید برونسی دانسته و راه آن شهید را ادامه می دهند. در انتهای این کتاب نامه هایی از کسانی که کتاب را مطالعه کرده اند و زندگی آنها متحول شده است به این ادعا سندیت می بخشد.

این کتاب شرح حال انسانی وارسته است که قبل از انقلاب در روستای گلبوی کدکن از توابع تربت حیدریه به کار سخت و طاقت‏فرسای بنایی مشغول بود و در کنار آن به خواندن دروس حوزوی نیز روی آورد تا اینکه به علت شدت یافتن مبارزات سیاسی اش علیه رژیم ستم شاهی پهلوی، زندانی و مورد شکنجه‏ های وحشیانه ساواک قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و مهیا شدن بستر و زمینه های لازم برای رشد او، وی چنان لیاقتی از خود نشان داد که زبان‏زد همگان شد و نامش حتی در محافل خبری استکبار جهانی نیز راه یافت. رمز رستگاری شهید برونسی عبودیت و بندگی بی‏ قید و شرط او در مقابل حق و حقیقت بوده است. کتاب خاک‏های نرم کوشک توسط انتشارات ملک اعظم منتشر شده است.

سخنان مقام معظم رهبری در مورد کتاب:

الان چند سالى است که کتاب‌هایى درباره سرداران و فرماندهان جنگ باب شده و مى‌نویسند و بنده هم مشترى این کتاب‌هایم و مى‌خوانم. با اینکه بعضى از اینها را من خودم از نزدیک مى‌شناختم و آنچه را هم که نوشته، روایت‌هاى صادقانه است - این هم حالا آدم مى‌تواند کم و بیش تشخیص دهد که کدام مبالغه‌آمیز و کدام صادقانه است - بسیار تکان دهنده است؛ آدم مى‌بیند این شخصیت‌هاى برجسته، حتّى در لباس یک کارگر به میدان جنگ آمده‌اند؛ این اوستا عبدالحسین برونسى، یک جوان مشهدى بنّا، که قبل از انقلاب یک بنّا بود و با بنده هم مرتبط بود، شرح حالش را نوشته‌اند و من توصیه مى‌کنم و واقعاً دوست مى‌دارم شماها بخوانید. من مى‌ترسم این کتاب‌ها اصلاً دست شماها نرسد. اسم این کتاب «خاک‌هاى نرم کوشک» است؛ قشنگ هم نوشته شده.» (26/3/85)

[ ٢٠ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

دوباره جمعه شد...
دوباره عصر جمعه شد...
دوباره آسمان دلش گرفت...
دوباره آفتاب، عصر جمعه، گرد و غبار شرمندگی گرفت...
دوباره...
خدای من پس کی این دوباره ها، چندباره ها وهزاران هزار باره ها تمام می شود...
این چندمین جمعه است که تمام کائنات به امید ظهورش دل خوش بوده اند و باز...

والبته ما چه کرده ایم؟!
نمی دانم آیا جز عقب انداختن تاریخ آمدنش کار دیگری هم از من بر می آید یا نه!
چقدر بگویم عاشقم و باز گناه و تکرار گناه و گناه و گناه و گناه...
خداوندا پس به چه کار آید این وجود؟؟؟

اگر قرار است با هر نفسم لحظه ای به غیبت بیفزایم به چه کارآید این نفس زدن های من؟
"خداوندا ما حرف از چشم انتظاری محبوب می زنیم اما به اندازه ی ساده ترین دوستانمان هم چشم به راه آمدنش نیستیم"

امام من!

روسیاهم...

دستم را خودت بگیر که جز تو نه کسی پرونده ی سیاه مرا هر هفته ورق می زند و نه کسی غم وغصه ی این بار گناه من را می خورد...

و وای برمن که دل نازنینت از آنچه کرده ام، به درد آمده است...

[ ۱٧ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٢:۳٩ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

نکته‌ی اول این است که در درجه‌ی اول، گسترش مشارکت و حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوق های رأی می تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند؛ می تواند دشمن را ناامید کند؛ می تواند امنیت کشور را تأمین کند. ملت عزیز ما در همه‌ی نقاط کشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ی آنها در پای صندوق رأی، در آینده‌ی کشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ی مسائل مهم کشور تأثیر می گذارد. این نکته‌ی اول؛ که انتخابات باید به توفیق الهی، به کمک پروردگار، با همت ملت ایران، با مشارکت گسترده تحقق پیدا کند.

نکته‌ی دوم: در انتخابات، همه‌ی سلیقه‌ها و جریان های معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند؛ این، هم حق همه است، هم وظیفه‌ی همه است. انتخابات مال یک سلیقه‌ی خاص، مال یک جریان فکری و سیاسیِ خاص نیست. همه‌ی کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ی کشور اهمیت می دهند، دلشان برای منافع ملی می سوزد، باید در انتخابات شرکت کنند. رو گرداندن از انتخابات، مناسب کسانی است که با نظام اسلامی مخالفند.

نکته‌ی سوم: در نهایت، رأی مردم تعیین کننده است. آنچه که اهمیت دارد، تشخیص شما و رأی شما است. باید خودتان تحقیق کنید، ملاحظه کنید، دقت کنید، از انسان های مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید.

 بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی

1/1/1392

 

[ ۱٧ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

از طلوع خورشید اسلام و انقلابِ عظیم پیامبر آن، حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم ، هزار و چهارصد و اندی سال می گذرد. از آن زمان تاکنون، تاریخِ جهان پی درپی ورق خورده است. رویدادهای گوناگون و دگرگونی های حیرت انگیز، چهره ای تازه به آن بخشیده است. آن چنان که شیوه همیشگی گذشت زمان است، نوها به کهنگی گراییده و کهنه ها به اعماق فراموشی ذهن های تاریخ پیوسته است. اما این حقیقت که محمد صلی الله علیه و آله و سلم نجات دهنده بزرگ بشر بود و آیینش آیین زندگی، هر زمان از زمان دیگر روشن تر می درخشد؛ چرا که او جاودانه ترین تمدّن ها را بنیان نهاد، زندگی سازترین فرهنگ ها را گُسترد و انسان پرورترین ارزش های اخلاقی را نهادینه کرد.

درود بی کران خداوندی بر روان پاک او باد.

امید آنکه لیاقت رحمتی از الطاف رحمة للعالمین را داشته باشیم و این روز را به یادش گناه نکنیم.

[ ۱٦ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۱٠:٠۱ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

پشت غزل شکست و قلم شد عصای او

هرجا که رفت، رفت قلم پا به پای او

شاعر «سکوت ـ ضجّه» زد و خُرد شد، ولی

نشنیده مانْد مثل همیشه صدای او...

ای صبر پیشه سرو قامت، ای هفتمین تجلی معجزه کمال!

شیعیانت را دریاب! ای غریب زندان بی کسی که درد بی کسی، ما را زمین گیر کرده است

غروبِ در غربت هفتمین آفتاب ولایت امام موسی کاظم (ع) را به شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم.

[ ۱٤ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٧:٢٧ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

خم و می، نی و عاشق و نور خدا، ره میکده ای به از بنما

زکنار تو از چه روم به کجا، که نموده به پا چو تو انجمنی؟

به دمی بنشسته غمت به دلم، مگرم که سرشته شدی به گِلَم

مگرم که تو روح خدا شده ای که دمیده خدا به دمی به تنی...

السلام علیک ایها سلاله الزهرا ؛ یا روح الله موسوی خمینی

[ ۱٤ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۳:۱٥ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

 عبارت فوق گرفته شده از آیه 24 سوره انفال است که می فرماید :

" أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ"

( حیلولة) به معناى حائل شدن در وسط دو چیز است، " قلب" عضوى است معروف، لیکن بیش تر در قرآن در آن چیزى استعمال می شود که آدمى به وسیله آن درک مى‏کند، به وسیله آن عواطف باطنش را ظاهر و آشکار مى‏سازد ، مثلا حب و بغض، خوف و رجا، آرزو و اضطراب درونى و امثال آن را از خود بروز مى‏دهد، پس قلب آن چیزى است که حکم مى‏کند . دوست و دشمن مى‏دارد ، مى‏ترسد ، امیدوار مى‏شود ، آرزو مى‏کند ، خوشحال و اندوهناک مى‏گردد، پس قلب به این معنا در حقیقت همان جان آدمى است که با قوا و عواطف باطنی‏ که مجهز است، به کارهاى حیاتى خود مى‏پردازد.

انسان مانند سایر مخلوقات که هر یک جزئى از عالم خلقت را تشکیل مى‏دهند، مرکب از اجزاى مختلف و مجهز به قوا و ابزارى است که تابع وجود او هسند، آن ها را مالک است، در وجود خود از همه آن ها برای اهدافی کار مى‏کشد، این اجزا و قوا و ادوات همه با او مربوط و او حاکم بر همه آن ها است، اجزا را با همه کثرتى که دارند و آن قوا و ادوات را با همه تعددى که دارند، یکى مى‏کند، البته یک واحد تامى که در عین وحدتش هم کار مى‏کند، هم ترک مى‏کند، هم حرکت مى‏کند و هم از حرکت مى‏ایستد.

از آن جایى که خداى متعال آفریننده انسان و پدید آورنده جزء جزء وجود و قوا و ادوات او است، او به جزء جزء وجود وى و توابع اجزایش چیره است، همه آن ها را مالک است، در آن ها به هر صورت که بخواهد تصرف مى‏کند، از ملک خود و تصرفاتش هر مقدار که بخواهد ،به انسان واگذار مى‏نماید، به او تملیک مى‏کند، پس خداى تعالى میان انسان و جزء جزء وجودش و تمامى توابعش حائل است، بین او و قلبش، بین او و گوشش، بین او و چشمش، بین او و بدنش و بین او و جانش، در آن ها هم به نحو ایجاد تصرف مى‏کند، و هم به نحو مالک قرار دادن انسان، که هر مقدار از آن را به هر نحوى که بخواهد، به سود انسان تملیک مى‏کند، و هر مقدار را که نخواهد ،نمى‏کند.

نظیر انسان در این مطلب سایر موجودات است، چون هیچ موجودى نیست مگر اینکه ذاتى دارد، نیز توابع ذاتى، یعنى قوا و آثار و افعالى دارد، مالک حقیقى ذات آن و توابع ذاتش خدا است، خدا است که آن ذات و آن توابع ذات را به آن موجود تملیک کرده، پس او میان آن موجود و میان ذاتش حائل است، میان آن موجود و توابع ذات و قوا و آثار و افعالش حایل است. پس خداى سبحان حایل میان آدمى و میان قلب او است، انسان هر چه را که دارد وبه هر چیزى که به نحوى اتصال و ارتباط دارد، خداوند به آن چیز نزدیک تر و مربوط تراست، هم چنان که فرموده:" وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ"

 از آن جا که خدا مالک حقیقى تمام موجودات است و انسان به تملیک او مالک مى‏شود، پس خداوند میان انسان و متعلقات او حائل و رابط است‏. (1) پس معنای این عبارت : یا من یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ" به همین حقیقت اشاره مى‏کند، که خداى تعالى از آن جایى که مالک حقیقى تمامى وجود و هستی انسان است، خود او کسى حقیقى نیست، پس او از انسان به انسان و قوایى که انسان مالک است ، نزدیک‏تراست، چون هر چه را که انسان دارد، خداى تعالى به او تملیک کرده، پس او میان وى و میان ما یملکش حائل و رابط است‏.

 1- ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 58 و 59 با تلخیص

 

[ ۱۳ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۳:٤٥ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

روح و اساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است،

 همان « ذکر الله » است . 

البته ذکری که مقدمه ی فکر، و فکری که انگیزه عمل بوده باشد؛ چنانکه در حدیثی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ آمده است که در تفسیر جمله ی "و لذکر الله اکبر" فرمود:

ذکرا لله عند ما احل و حرم « یاد خدا کردن به هنگام انجام حلال و حرام » 
(یعنی به یاد خدا بیفتد به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد)

 بحار الانوار جلد 82 صفحه200 

عکس از : شاهرخ مظفری 

[ ۱۳ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۳:۳٥ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

 خطا از من است، می دانم...

از من که سالهاست گفته ام "ایاک نعبد"، اما به دیگران هم دل سپرده ام ...

از من که سالهاست گفته ام " ایاک نستعین" ، اما به دیگران هم تکیه کرده ام...

خطا از من است، می دانم...

 عکس از : رضا رادپور

 

[ ۱٠ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۱٢:٢٠ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

ای زینب(س)!
تو کوه صبر باشی و من نگاهم به بی صبرانی باشد که ادعای اسوه بودن دارند ؟!
تو فرمانبردار امام خویش باشی و من غافل از امام حاضر و حیّ خود باشم ؟!
یاری ام کن!

پی نوشت: پیام عاشورا که توسط حضرت زینب (س) به تمام زنان روزگار ابلاغ می‌شود، شناخت رسالت سیاسی و پشتیبانی از مبارزه شهیدان،تلاش اجتماعی همراه با عفاف و پاکدامنی و شهید پروری و تربیت نسلی شهادت طلب است.

وفات جانسوز عقیله بنی هاشم ، حضرت زینب کبری (س) تسلیت باد . . .

[ ٤ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۸:٢٧ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

نگاهم به ماه است
اما مقصد نگاه من ماه آسمان نیست
شاید نگاه من ِ کمترین،
گره ای خورد به نگاه آسمانی ات!

یک نظر آقای من!
یک نظر مولای من!

میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت، اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب(ع)، مبارک باد.

[ ٢ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۳:٤٤ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

عشق من و تو چه ماجرایی دارد
این قصه چه شاهی و چه گدایی دارد
من بین صفا و مروه هم می گویم
«ایوان نجف عجب صفایی دارد»

شعری از: قاسم صرافان

فایل صوتی مولودی خانی به مناسبت ولادت حضرت امام علی (ع)

حاج محمود کریمی

دانلود

سید مجید بنی فاطمه

دانلود

[ ٢ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ۱:٥٧ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

مولا امیرالمومنین علی (علیه ‌السلام):

لا یُعابُ المَرْءُ بِتَاخیرِ حَقِّهِ، اِنّمَا یُعابُ مَنْ اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ.

برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد؛ عیب آن است که چیزی را بگیرد که حقش نیست.

أمالی، ج 1، ص 76

تمــــام لذت عمرم همین است
که مولایم امیرالمومنین است

 

[ ۱ خرداد ۱۳٩٢ ] [ ٦:٤۱ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]
نقل خبر و مطلب از وبلاگ،‌ با درج نام وبلاگ کانون اقامه نماز "طه" بلامانع است
لینک دوستان
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

ایجاد خبرنامه ایمیلی