قالب وبلاگ

این روزها چه روزهای با عظمتی است!

موسی به طور می‌رود و فاطمه(س) به خانه علی(ع)

ابراهیم با اسماعیل به قربانگاه؛

محمد(ص) با علی(ع) به غدیر؛

و حسین(ع) با هستیش به کربلا...

[ ۳٠ مهر ۱۳٩۱ ] [ ٩:٢٠ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

خداونـــــــــــــــدا
خطا از من است، می دانم.
از من که سالهاست گفته ام “ایاک نعبد”
اما به دیگران هم دلسپرده ام
از من که سالهاست گفته ام ” ایاک نستعین”
اما به دیگران هم تکیه کرده ام

اما رهایم نکن
بیش از همیشه دلتنگم
به اندازه ی تمام روزهای نبودنم...

[ ۳٠ مهر ۱۳٩۱ ] [ ٩:۱٢ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]
در شب اول ذیحجه که هلال ماه با کرشمه خودنمایی می کرد
خورشید به خانه علی علیه السلام وارد شد
باد صبا همه را خبر رسانید که: زیور ببندید؛
نور با نور پیوست و جهان روشن شد.
درختان شکوفه های خود را بر زمینیان ارزانی داشتند.
آسمان در گوشه ای از زمین نشسته است؛
باادب و احترام تا از این مجلس باصفای صمیمیت ، نکته برداری کند.
دلدادگی ها، قاصدی فرستاده اند تا مهر علی و فاطمه را بشارت آورد.
دنیا، درس آموز نوربارانی این عشق است.

سالروز پاکترین، زلالترین، شادترین و مقدس ترین پیوند هستی مبارک باد.
[ ٢۸ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

و چه بسیار جنبندگانی که از پسِ روزیِ خود بر نمی‌آیند، خدا آن‌ها را و شما را روزی می‌دهد و اوست شنوایِ دانا. 

• یکی از اسم‌هایش «رازق» است. رازق یعنی کسی که روزی می‌دهد. شاید وقتی به این فکر کنیم که خدا برای رزقِ این همه جنبنده و پرنده و چرنده فکر کرده و هوایشان را دارد، خیال‌مان راحت بشود و حرص و طمع را و به آب و آتش زدن برای پول درآوردن را کم کنیم. توی قرآنش ‌گفته من حتّی هوای جنبنده‌هایی که خودشان از پسِ رزق‌شان بر نمی‌آیند را هم دارم. من هستم که شما را و آن‌ها را روزی می‌دهم. (عنکبوت/60)

• از روی حکمتش رزق و روزی را، سهم‌ها را تقسیم می‌کند؛ گفته کلید گنجینه‌های آسمان و زمین دستِ من است، برای هر کس بخواهم روزی را گشاده و برای هر کس که بخواهم روزی را تنگ می‌کنم. (شوری/12) چون خیلی از شماها ظرفیت روزیِ زیاد را ندارید؛ لَو بَسطَ اللَّه الرِّزْقَ لِعِبَادِه لَبَغَوا فىِ الْأَرضِ وَ لکِن یُنزَِّل بِقَدرٍ ما یَشَاءُ. (شوری/27)

• حساب بنده‌های خوبش اما سواست. آن‌ها که اهل تقوا هستند، مرزشکنی نمی‌کنند، روزی‌شان از جایی می‌رسد که فکرش را هم نمی‌کرده‌اند. یک روزیِ بی‌حساب که با منطق‌های دنیایی جور در نمی‌آید، یک گشایش و برکت ویژه؛ و من یتّق الله یَجعل لَه مَخرجاً وَ یرزقه مِن حَیثُ لا یَحتسِب. (طلاق/2و3) 

بِسم الله الرّحمن الرّحیم
وَ کَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُها وَ إِیَّاکُمْ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیم

[ ٢٤ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

 امام جواد سلام الله علیه :

مَنِ انقَطَعَ إلى غَیرِ اللَّهِ وَکَلَهُ اللَّهُ إلَیهِ؛ 

آن که به غیر خدا روى آورد، خداوند به همو واگذارش کند 

بحارالأنوار: ج 68,‌ ص 155, ح 69

شهادت مظلومانه باب المراد جواد الائمه (ع) را به حضرت رضا علیه السلام و تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می نماییم . . .

[ ٢٤ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٤۸ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

روی پـــــرده کعــبه
این آیه حک شده اســت :

نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُــورُ الرَّحِـــیمُ

و مـــن . . .

هنــــوز و تا همیشــه
به همین یک آیــه دلخــوشــــم

" بندگانم را آگاه کن که من بخشنده‌ ی مهــــربانم ! "

[ ٢٤ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:۱۳ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

بزرگ‌ترین وظیفه‌ى منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و هم‌چنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانى که در دوران دفاع مقدّس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدّس شرکت مى‌کردند، منتظران حقیقى بودند.

 کسى که وقتى کشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزش‌ها و میهن اسلامى و پرچم برافراشته‌ى اسلام است، مى‌تواند ادّعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدان‌هاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانى که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ کسانى که براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حرکتى که مطامع آن‌ها را به خطر مى‌اندازد، انجام دهند، این‌ها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟

کسى که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقّق صلاح بایستد.

از بینات رهبر معظم انقلاب

 در دیدار با مردم به مناسبت نیمه شعبان در مصلای تهران 30/7/81

[ ۱٩ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

بیا که آیینه روزگار زنگاریست / بیا که زخم زبان های دوستان کاریست

به انتظار نشستن در این زمانه یاس / برای منتظران چاره نیست، ناچاری است

به ما مخند اگر شعرهای ساده ی ما / قول طبع شما نیست، کوچه بازاریست

چه قاب ها و چه تندیس های زرینی / گرفته ایم به نامت که کنج انباریست!

نیامدی که کپرهای ما کلنگی بود / کنون بیا که بناهایمان طلاکاریست

به این خوشیم که یک شب به نامتان شادیم / تمام سال اگر کارمان عزاداریست

نه اینکه جمعه فقط صبح زود بیدارند / که کار منتظرانت همیشه بیداریست

به قول خواجه ما در هوای طره تو / " چه جای دم زدن نافه های تاتاریست"

[ ۱۸ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

مداین شهری با پیشینه ای کهن و مرکز فرمانروایی خسروان ایرانی، شهری در شرق دجله است با خاطره های تلخ و شیرین سلطنت و شوکت پادشاهان ساسانی، در سایه ی بزرگترین قصر شاهی.

پس از فتح مداین، فرمان روایی بر این منطقه، سینه چاکان بسیاری داشت؛ زیرا هم شان و موقعیت داشت و هم درآمدهای سرشار و بی حساب.

حکم فرمان روایی مداین برای سلمان فارسی صادر شد. همان روزبه، پسر خشنوذانی که به جهت قرب و منزلت خاصش نزد رسول گرامی اسلام، سلمان محمدی نامیده شد.

او پس از رحلت پیامبر(ص) در شمار اصحاب حضرت علی (ع) و از مومنان به جانشینی او بود و در خلافت خلیفه دوم به حکومت مداین منصوب شد. به هر حال مملکت اسلامی باید اداره می شد و تصدی چنین پست هایی، مایه ی دل گرمی خواص و آرامش عوام بود؛ آن گونه که خلیفه ی یمانی مدتی بر این منطقه فرمان روایی کرد و یا عمار یاسر فرمان روایی کوفه را عهده دار شد.

در دولت خلیفه دوم، اشرافیت و سیطره ی "معاویه" در شام الگو بود؛ نه ساده زیستی و خاکساری "سلمان" در مداین.

معاویه مورد مدح و تشویق قرار می گرفت و سلمان، تازیانه ی منع و توبیخ را به جان می خرید. چون از سلمان پرسیدند: چرا دیگر کار نمی کنی؟ در پاسخ به ممانعت خلیفه اشاره کرد و گفت: به او نوشتم: بگذار به حال خود باشم. او دوبار نهی کرد و بار سوم به تهدیدم پرداخت! او در بخشی از پاسخ به نامه توبیخ آمیز خلیفه، چنین مرقوم داشت:

... اما این که گفته ای " تو به گونه ی فردی عادی زندگی می کنی و مردم را به خویش گستاخ نموده ای تا جایی که هیبت مقام والی را به دست فراموشی سپرده، مردم به گرده ات سوار شده، آبروی سلطنت خدایی را برده ای و این روش، موجب ضعف و زبونی قدرت اسلام می شود." بدان که ذلت در طاعات پروردگار، به از عزت در عصیان او می باشد و تو خود می دانی که پیغمبر اکرم (ص) در اوج قدرت و مقام نبوت، آن چنان با مردم انس و الفت داشته و چنان زندگی می کرده که هیچ امتیاز ظاهری با دیگری در وجود او دیده نمی شد و گویی یکی از مردم بود؛ غذایش ساده و لباسش خشن بود؛ سیاه و سفید، قریشی و غیر قریشی، همه را به یک چشم می دید و خودم از او شنیدم که فرمود: هر که پس از من سرپرستی هفت نفر از مسلمانان را بر عهده گیرد و در میان آنها به عدالت رفتار نکند، خداوند را بر خود خشمناک ساخته است (1)"

******

حضرت علی (ع) سلمان را دریایی می دانست که قعرش دست نیافتنی است. (2)

منصور بزرج از امام صادق (ع) پرسید: آقا! یاد سلمان فارسی را فراوان از شما می شنوم؛ سبب چیست؟!
امام مهربانانه منصور را نگریست و فرمود:

مگو سلمان فارسی! بگو سلمان محمدی!

سبب آن که من او را فراوان یاد می کنم، این است که در او سه خصلت عظیم است که به آن آراسته بود؛

1-     خواسته امیر مومنان علیه الاسلام را بر هوای نفس خود ترجیح می داد.

2-     فقر را دوست می داشت و آنان را بر صاحبان قدرت و ثروت ترجیح می داد.

3-     به دانش و دانشمندان محبت می ورزید.

 

 

پی نوشت ها:

1-     ابومنصور طبرسی، الاحتجاج، جلد 1، ص 131

2-     سیر اعلام النبلاء، جلد 3، ص 342

3-     محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 22، ص 337

[ ۱۸ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

با توجه به این که خداوند متعال علیم و حکیم است، پس یکایک احکام، حکمت خاصی دارند، ولکن پی بردن به آن اسرار، برای ما هم، میسر نیست و هم، چندان مفید نیست چه این که با علم محدود ما از نیازها، استعدادها و نیز راه رفع نیازهای واقعی و شکوفا کردن استعدادها به نحو صحیح و بدون مخاطرات جسمی و روحی، مادی و معنوی، چگونه می‏توان چنین ادعایی نمود. 
علاوه بر این که اساس در این احکام، فراخوان بشر به تعبد و اظهار بندگی در مقابل حضرت پروردگار است. البته چه بسا ممکن است آگاهی به این اسرار و حکمت‏ها حداقل در بعضی افراد، موجب تقویت انگیزه آنها در پیروی از آن دستورات شود به همین جهت در صدد کنکاش از اسرار و حکمت‏های احکام می‏کنند. 
به هر صورت حجاب و پوشش بانوان در نماز، علل و فلسفه‏های متعددی دارد؛ از جمله: 
الف. این خود نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب می‏باشد و یکی از عواملی است که در پاس‏داشت دایمی پوشش اسلامی زن و جلوگیری از آسیب‏پذیری آن، نقش مهمی ایفا می‏کند. 
ب. وجود پوششی یک‏ پارچه برای تمام بدن و داشتن پوششی مخصوص برای نماز، توجه و حضور قلب انسان را بیشتر می‏کند و از التفات ذهن به تجملات و چیزهای رنگارنگ می‏کاهد و ارزش نماز را صد چندان می‏کند. 
داشتن پوشش کامل در پیشگاه خداوند، نوعی ادب و احترام به ساحت قدس ربوبی است. از این ‏رو برای مرد نیز در بر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همین ادب حضور در پیشگاه الهی زمینه‎ساز حضور معنوی و بار یافتن به محضر حق می‎شود. 
ج. داشتن پوشش کامل در پیشگاه خداوند، نوعی ادب و احترام به ساحت قدس ربوبی است. از این ‏رو برای مرد نیز در بر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همین ادب حضور در پیشگاه الهی زمینه‎ساز حضور معنوی و بار یافتن به محضر حق می‎شود. 
افزون بر آن، حکم پوشش در نماز، با حفظ حجاب در برابر نامحرم تفاوت‏هایی دارد و با آن قابل مقایسه نیست؛ مثلاً پوشاندن روی پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولی در نماز - بدون حضور نامحرم - واجب نیست. 


سوال: اگر خدا جنسیت ندارد، چرا باید در نماز پوشش داشته باشیم؟ 
جواب: پاسخ این سوال طی مراحل زیر بیان می‏شود:


ادامه مطلب
[ ۱۳ مهر ۱۳٩۱ ] [ ٧:٢٥ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

میلاد على بن موسى الرضا، مأواى دل‏شکستگان و تکیه‏گاه درماندگان بر دلدادگان بارگاه و حریمش مبارک باد . . .

عقل‌ شخص‌ مسلمان‌ تمام‌ نیست‌ ، مگر این‌ که‌ ده‌ خصلت‌ را دارا باشد : از اوامید خیر باشد ، از بدى‌ او در امان‌ باشند ، خیر اندک‌ دیگرى‌ را بسیار شمارد ، خیر بسیار خود را اندک‌ شمارد ، هرچه‌ حاجت‌ از او خواهند دلتنگ‌ نشود ، در عمر خود از دانش‌طلبى‌ خسته‌ نشود ، فقر در راه‌ خدایش‌ از توانگرى‌ محبوبتر باشد ، خوارى‌ در راه‌ خدایش‌ از عزت‌ با دشمنش‌ محبوبتر باشد ، گمنامى‌ را از پرنامى‌ خواهانتر باشد . سپس‌ فرمود : دهمى‌ چیست‌ و چیست‌ دهمى‌ ! به‌ او گفته‌ شد : چیست‌ ؟ فرمود : احدى‌ را ننگرد جز این‌ که‌ بگوید او از من‌ بهتر و پرهیزگارتر است

تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467

[ ٦ مهر ۱۳٩۱ ] [ ٩:۱٦ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

هنوز سه روز از شکست حصر آبادان در روز پنجم مهرماه سال 1360 نگذشته بود که شهید محمد جهان آرا به همراه برخی دیگر در یک سانحه هوایی به خیل عظیم شهیدان هشت سال دفاع مقدس پیوستند تا اینگونه غایبان بزرگ فتح خرمشهر لقب بگیرند.

هشت سال جنگ تحمیلی بعثیهای عراق علیه ایران باعث خلق حماسه ها و رشادتهای فراوانی از سوی دلیر مردان ایرانی شد که تنها 19 ماه از استنشاق هوای یک حکومت اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را گذرانده بودند.

برشمردن نام این نام آوران که اکنون در قامت شهید، جانباز، آزاده و بسیجی در تاریخ معاصر ایران می درخشند در این مقال نمی گنجد که شاید با نوشته های خود، آنها را در قالب مشتی کلمه و جمله محدود کنیم ولی به مناسبت هفتم مهر سالروز شهادت محمد جهان آرا، فرمانده دلیر سپاه خرمشهر در زمان یورش بعثیهای عراق به خرمشهر، لازم است یادی از زندگی سراسر مجاهدت وی کنیم.

 


ادامه مطلب
[ ٦ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۸:۳۳ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

امام علی (ع) در بیان آیه " وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلا" فرمود:

قرآن را شمرده و روشن بخوان؛ نه چندان تند بخوان، مانند شعر و نه چون ریگ افشان از هم؛ بلکه با خواندن قرآن، دل های سخت شده ی خود را بکوبید (تکان دهید) و به هنگام خواندن قرآن، نباید همه توجه تان به این باشد که سوره را (هرطور شده است) تمام کنید.(زیرا در چنین حالتی، از تامل در قرآن و دقت در معانی آن باز می مانید.)

حکیمی، الحیاه، ترجمه ی احمد آرام، جلد 2، صفحه 245

[ ٢ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۸:٤٥ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]

امام صادق (ع) فرمودند:

هر جوان مومنی که قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش می آمیزد و خداوند او را با فرشتگان – که سفیر خدایند و بزرگوارانی نیک هستند – همراه می گرداند و در روز رستاخیز، قرآن، بازدارنده او از دوزخ است.

قرآن در روز رستاخیز می گوید: پروردگارا! به راستی، هر عمل کننده ای به پاداش کردار خویش رسید؛ جز عمل کنندگان به من ؛ پس گران قدر ترین عطایای خود را به او ده؛ پس خدای گرامی و بزرگ، دو جامه از جامگان بهشت را به او بپوشاند و تاج شکوهمندی را بر سرش نهد؛ سپس خداوند، خطاب به قرآن می فرماید: آیا راضی شدی؟

قرآن می گوید: پروردگارا! به پاداشی برتر از این امید داشتم؛ پس خداوند، امان نامه ای را بر دست راستش و جاودانگی در بهشت را بر دست چپش دهد؛ پس آنگاه که آن جوان به بهشت درآید و او را گفته آید که آیه ای تلاوت کن و درجه ای را برفراز رو؛ سپس به قرآن خطاب شود: آیا آن چه که آرزو داشتی، به او دادیم و تو را خرسند ساختیم؟

قرآن می گوید: آری، پروردگارا!

شیخ صدوق، ثواب الاعمال، صفحه 231

[ ٢ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۸:۳٥ ‎ب.ظ ] [ کانون اقامه نماز طه ] [ گواه () ]
نقل خبر و مطلب از وبلاگ،‌ با درج نام وبلاگ کانون اقامه نماز "طه" بلامانع است
لینک دوستان
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

ایجاد خبرنامه ایمیلی